Filtry do samochodów osobowych – obalamy mity

filtry do samochodów osobowych - fakty i mity

Większość kierowców ma przynajmniej podstawową wiedzę na temat bieżącej konserwacji samochodu oraz tego, jakie części trzeba wymieniać, nawet jeśli nie dają odczuwalnych w codziennej eksploatacji objawów zużycia. Takim elementem są m.in. filtry do samochodów osobowych, o których wśród kierowców krążą różne informacje. W tym artykule obalimy najczęściej powtarzane mity.filtry do samochodów osobowych

Wymiana filtrów w samochodzie

Poszczególne filtry mają określone ramy czasowe dotyczące ich wymiany, jednak jeśli to zaniedbamy, przez długi czas samochód może nie dawać żadnych sygnałów. To z kolei powoduje, że niektórzy kierowcy zupełnie ignorują konieczność wymiany filtrów i nie dokonują jej nawet przez kilka lat, twierdząc, że obowiązujące zasady dotyczące wymiany filtrów zostały stworzone przez ich producentów w celu zwiększenia zysków ze sprzedaży. Czy mają rację?

Zanieczyszczeń w oleju silnikowym czy paliwie, a tym bardziej w powietrzu, które zasysa układ dolotowy nie da się uniknąć inaczej, jak tylko dzięki odpowiednim filtrom. Bez nich, będą się one przedostawać, razem ze substancjami, w których się znajdują, do silnika, prowadząc powoli do jego degradacji, przyspieszając korozję itp. Efekty tego nie będą zauważalne od razu – w zależności od stopnia zanieczyszczeń, ale też samego pojazdu, możemy nawet przez wiele lat nie widzieć żadnych niekorzystnych skutków zaniedbania wymiany filtrów. Zanieczyszczenia będą jednak stale oddziaływać na silnik i prędzej czy później możemy spodziewać się awarii, której usunięcie może być bardzo kosztowne. Wniosek? Bardzo prosty: filtry do samochodów osobowych trzeba wymieniać regularnie.

filtry do samochodów osobowych - fakty i mity

Mity związane z filtrami oleju

Kilka mitów narosło wokół filtrów oleju. Między innymi taki dotyczący jego wymiany – powtarzane są opinie, że powinien być on wymieniony co 10-20 tys. km lub co roku. Nie jest to do końca prawdą – lepiej jest kierować się zaleceniami producenta filtra – np. PZL Sędziszów (często znajdują się one na opakowaniu filtra), a najlepszym rozwiązaniem jest wymiana filtra przy okazji wymiany oleju. Warto pamiętać też o filtrach nowej generacji, które wytrzymują znacznie dłużej – są to tzw. filtry long-life.

Innym mitem jest ten dotyczący materiałów filtracyjnych, które rzekomo nie są przystosowane do nowoczesnych olejów syntetycznych. Oleje takie mogą osiągać temperaturę nawet około 130 stopni Celsjusza w związku z czym wymagają filtrów, które będą na nią odporne. Producenci filtrów wytwarzają je jednak dla konkretnych pojazdów, zatem uwzględniają też kwestie takie, jak stosowane w nich oleje syntetyczne i w związku z tym dostosowują do nich filtry.

mity o filtrach oleju

Pojawiają się też opinie, że ciemna barwa oleju oznacza, że filtr nie spełnia należycie swojej roli. Jest to również mit – ciemnienie oleju jest normalnym procesem. Wynika to stąd, że dodatki zawarte w olejach mają za zadanie usuwać osady węglowe, które pojawiają się w silnikach. Osady te powodują ciemnienie oleju, tworząc nieszkodliwą zawiesinę. Zatem ciemna barwa oleju nie tylko nie ma nic wspólnego z jakością filtracji, ale świadczy o prawidłowej pracy oleju. Martwić powinna nas przeciwna sytuacja – utrzymywanie przez olej jasnej barwy.

Podsumowanie

Powyżej przywołaliśmy tylko najczęściej powtarzane mity, jakimi obrosły filtry do samochodów osobowych. Trzeba wiedzieć, że jest ich więcej, dlatego też jeżeli zetkniemy się z jakąkolwiek obiegową opinią, warto przyjrzeć się jej bliżej i zweryfikować ją, zamiast z góry zakładać jej prawdziwość. Polegając na mitach możemy szukać źródła problemów z samochodem tam, gdzie ich nie ma lub wprost przeciwnie – sytuację, która nie jest korzystna, uznać za normalną.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *