Sprzęgło kłowe – to warto o nim wiedzieć

filtry do samochodów osobowych - fakty i mity

Sprzęgła kłowe to niezbędny element konstrukcji wielu maszyn przemysłowych. Producenci tych części oferują szeroki asortyment zróżnicowanych produktów, dzięki czemu ta grupa sprzęgieł ma tak szerokie zastosowanie.

Sprzęgło kłowe – budowa

Budowa sprzęgła kłowego jest niezwykle prosta. Zasadniczo składa się ono na ogół z trzech części: dwóch piast oraz elastycznego łącznika amortyzującego, tzw. wkładki sprzęgieł kłowych. 

Jedna piasta jest przeznaczona do osadzona na wale silnika lub motoreduktora by przekazać moc drugiej umieszczonej bezpośrednio na mechanizmie maszyny.

Sam łącznik amortyzujący (wkładka do piast) pozwala na precyzyjne połączenie obu piast. Dzięki temu połączenie piast w momencie przenoszenia momentu obrotowego jest bezpieczne a praca podzespołu efektywna. 

Rodzaje sprzęgieł kłowych

Pisząc o rodzajach sprzęgieł kłowych nie sposób nie wspomnieć o materiałach. Piasty sprzęgieł kłowych wykonane mogą być z wielu metali. Najczęściej jest to stal. Istnieją też lżejsze odpowiedniki aluminiowe oraz o wiele cięższe sprzęgła kłowe żeliwne.

Dobierając sprzęgło kłowe należy zwrócić uwagę na średnicę piasty. Istotne jest wtedy przy kupnie aby piasta A i piasta B miały takie same wymiary. 

Gdzie wykorzystuje się sprzęgła kłowe?

Sprzęgła kłowe wykorzystywane są na szeroką skalę w różnych gałęziach przemysłu. Najciekawszym z nich jest przemysł motoryzacyjny oraz maszynowy. Sprzęgła kłowe wykorzystywane są w maszynach na liniach produkcyjnych, w przemyśle wytwórczym m.in. do różnego typu obrabiarek.