Samochody izotermy transportowe – jak rozpocząć i prowadzić firmę transportową

Chcąc przygotować nową firmę transportową do przewożenia odpowiednich ładunków konieczne są przygotowania w odpowiedni sposób samochodów do załadunku i przewozu towarów. Do przewożenia odpowiednich ładunków, których jakość w dużej mierze zależna jest od warunków przewożenia stosowane są stosowne instalacje oraz zabudowy furgonów samochodowych.

Początki firmy transportowej

Model biznesowy oparty na okazyjnym transporcie towarów to współcześnie bardzo popularny sposób na zarabiania. Szczególnie wiele firm transportowych powstaje na zasadzie samozatrudnienia. Samochody dostawcze mimo wszystko do najtańszych nie należą. W związku z tym należy w odpowiedni sposób zdobyć środki finansowe na prowadzenie własnej działalności transportowej.

Aby wyposażyć firmę możemy posłużyć się 2 podstawowymi sposobami na zdobycie pieniędzy celem uruchomienia działalności gospodarczej:

  1. Otrzymanie dofinansowania z Urzędu Pracy w ramach funduszy przeznaczonych na rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej.
  2. Starania o przyznanie Leasingu na zakup środków trwałych przeznonych do prowadzenia działalności gospodarczej od banków.

Otrzymanie pieniędzy na działalność gospodarczą odbywa się przez złożenie stosownych wniosków w odpowiednim dla naszego miejsca zamieszkania Urzędzie Pracy. To ta instytucja odpowiada za przyjmowanie wniosków oraz ich procesowanie w ramach pieniędzy z funduszu Kapitał Ludzki.

Wobec osób chcących założyć własną działalność gospodarczą istnieją pewne podstawowe wymagania: przede wszystkim osoby starające się o dofinansowanie muszą być pełnoletnie. Kolejnym ważnym kryterium ułatwiającym otrzymanie dofinansowania na założenie firmy transportowej jest udokumentowanie NIEPROWADZENIA działalności gospodarczej w przeciągu 12 miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku. Innym elementem wymaganym do dopuszczaniu składania wniosków o dofinansowanie jest udokumentowane ukończenie kursu z zakresu przedsiębiorczości i marketingu.

Proces przyznawania dofinansowania na otwarcie firmy

Sam proces odbywa się w oparciu o struktury Wojewódzkiego Urzędu Pracy właściwego dla naszego miejsca zamieszkania. Jeżeli jest nim Warszawa to z odpowiednimi wnioskami będziemy kierować się do WUP woj. Mazowieckiego, z kolei w przypadku miasta Rybnik odpowiednim urzędem będzie mieszczący się w Katowicach Śląski Wojewódzki Urząd Pracy.

Wymagane dokumenty wraz z formularzem zgłoszeniowym do programu dofinansowania powinnismy złożyć właśnie w tym urzędzie, który prowadzi rekrutacje.

Urzędy Pracy pośredniczą w 2 rodzajach pomocy przy zakładaniu własnej firmy transportowej – może to być mikropożyczka na kwotę do 50 tys. zł, która jest niskooprocentowana (3,8%). Jej spłata jest negocjowana indywidualnie a w przypadku ewentualnych problemów ze spłatą można ją zawiesić do 12 miesięcy. Druga forma pomocy to dofinansowanie. Przyznawana jest głównie osobom bezrobotnym które w niedawno utraciły pracę. Jej kwota to maksymalnie 40 tys. złotych i jest ona bezzwrotna. W ramach umowy dofinansowania na działalność nie można jej zamknąć w ciągu kolejnych 12 miesięcy od otrzymania środków.

Leasing na firmę transportową

dostawczy samochód w trasie

Zanim wyruszymy w pierwszą trasę musimy zdobyć fundusze na założenie firmy

Pieniądze na zakup środków potrzebnych do prowadzenia działalności gospodarczej można również uzyskać od instytucji prywatnych. Mowa to głównie o bankach i firmach leasingowych. Sama idea leasingu może przypominać udzielenie firmie kredytu pod zastaw kupowanego sprzętu.

W zależności od firmy jaka udzieli nam finansowania możemy się spodziewać różnych warunków dotyczących spłaty udzielonego leasingu, jego wysokości, zastawu, oprocentowania. Leasingowanie może odbywać się na zasadzie powyżej 100% wartości – oznacza to, że w ramach umowy możemy uzyskać większą kwotę niż wartość zabezpieczenia.

Zdobywanie zleceń

Zdobycie pieniędzy na firmę transportową oraz jej początkową działalność jest kluczowym elementem założenia firmy. Naszym podstawowym narzędziem będzie również wybór odpowiedniego samochodu dostawczego, jak również jego specyficznych cech. Pamiętajmy, że kwoty dofinansowania to maksymlanie 50 tys. zł, natomiast za taką cenę trudno będzie Nam zdobyć samochód transportowy w dobrej cenie. Leasingowanie odbywa się na zakup nowego sprzętu i posiada wysokość taką jaką ustalimy z firmą leasingową jak też dostawcą samochodów.

Zarabianie na transporcie możemy oprzeć na kilku systemach. Pierwszy z nich to nawiązanie współpracy z firmami transportowymi oraz rozpoczęcie usługi transportu jako podwykonawca. Działa tak bardzo wiele firm kurierskich. Osoby chcące pracować posiadają własne samochody, ich koszty eksploatacyjne wliczane są w faktury za usługi transportu jakich udzielamy firmie przewozowej – operatorowi.

Podobnym sposobem jest nawiązanie współpracy z firmami logistycznymi i spedycyjnymi. Zajmują się one zdobywaniem i odsprzedawaniem zleceń na wykonany transport. Pośrednictwo jednak kosztuje – w ramach korzystania z usług spedytorów należy liczyć się z mniejszymi stawkami za kilometr transportu. Ich zadaniem jest też dbanie aby obie strony transakcji – usługi transportowej były zadowolone z warunków przewozu. Jest to równie ważne dla nas – w przypadku kiedy otrzymamy zlecenie na długim dystansie możemy liczyć, że kurs powrotny nie będzie pustym przejazdem. Jest to szczególnie ważne, ponieważ paliwo jest jednym z głównych kosztów działalności firmy. Aby działalność się Nam kalkulowała konieczne jest, aby każdy kurs pojazdu przynosił przychody.

W przypadku pobierania zleceń samodzielnie – np. korzystając ze specjalnych serwisów ogłoszeniowych w internecie możemy przebierać w zleceniach na przewóz. W zależności od regionu w jaki stacjonujemy, oraz trasie jaką mamy do pokonania przy każdym zleceniu możemy samodzielnie ustalać trasy przejazdu.

W oparciu o zlecenia dodawane na popularnych portalach spedycyjnych możemy samodzielnie ustalać trasy przejazdu. Czasami zdarza się, że do dnia wyjazdu i dojechania z pierwszym transportem nie możemy znaleźć niczego po drodze, ani też w racjonalnej okolicy od trasy przejazdu. W zależności od determinacji i chęci osoby prowadzącej firmę transportową podejmowane są równe decyzje – można wrócić do domu czy też na bazę gdzie możemy oczekiwać nowych zleceń transportowych. Szczególnie kuszące wydaje się być zdecydowanie się na taki sposób powrotu z pustym przejazdem w przypadku, kiedy nasza baza mieści się w rejonie w którym zlecenie pojawiają się zdecydowanie częściej i są bardziej opłacalne, niż w miejscu do którego trfiliśmy.

Podczas dalszym wyjazdów zawsze oceniaj swój maksymalny czas postoju. Ponieważ możesz trafić w miejsca, gdzie transport powrotny nie pojawi się przez dłuższy czas a sam powrót bez załadunu będzie kosztowny. Jednak również samo oczekiwanie na okazję do przewozu będzie dla ciebie zbędnym kosztem, podobnie jak rezygnacja ze zleceń pojawiających się w okolicach bazy. Zawsze staraj się mieć kontakt z osobami, które mogą monitorować trasę twojego przejazdu oraz zlecenia pojawiające się po drodze czy w jej okolicy. W ten sposób oszczędzisz sobie czasu na spanie i oczekiwanie „w kurniku”. Pomoc nawet domowego spedytora, czy też powrót z transportem „po kosztach” może być bardziej opłacalny niż oczekiwanie na transport.

Zlecenia specjalne – samochody o konstrukcji izotermy

samochody dostawcze na parkinguPamiętając o tym, że na podstawowe usługi transportów przewożonych samochodami dostawczymi o masie całkowitej do 3,5 t nie obowiązują przepisy regulujące transport który kontrolowany jest przez Inspekcję Transportu Drogowego. Również póki co przewozy te nie zostały objęte systemami opłat za VIA TOLL, czyli korzystanie z dróg ekspresowych i dróg krajowych. W celu zdobycia klientów na tego typu transport również obowiązują inne stawki transportowe, niż w przypadku samochodów wieloosiowych, ciągników siodłowych z naczepą itp. Kierowcy podejmujący się transportu nie mogą jednak przekraczać dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu.

Aby uzyskać większe stawki za przewóz towarów warto doinwestować w specjalistyczne przewozy. Wśród nich wyróżnić można:

  • Transport spożywczy
  • Transport leków
  • Pomoc drogowa

Jednym ze szczególnych przypadków będzie transport ponadgabarytowy. Z uwagi jednak, że artykuł traktuje o prowadzeniu niewielkiej firmy transportowej nie będziemy rozwijać tematyki transportu ponadgabarytowego.

Chcąc przewozić wymienione powyżej produkty, ramach których znajdują się produkty, których jakość w dużej mierze zależy od temperatury przechowywania i transportu koniecznym będzie wyposażenie się w specjalistyczny pojazd przeznaczony do transportu produktów w chłodnej temperaturze.

Nie często otrzymuje się oferty zakupu fabrycznie zamontowanych chłodni samochodowych, czy samochody dostawcze wyspecjalizowane w chłodzeniu. Dla zachowania odpowiedniej temperatury konstrukcje takie muszą mieć zmienioną część ładowną. Jeżeli dotyczyć to będzie transportu produktów głęboko mrożonych konieczne będzie wykonanie odpowiedniej izolacji, ale również systemu odprowadzania ciepła z przestrzeni ładownej.

konstrukcja izotermiczna samochodu dostawczego

Samochody o konstrukcji izotermicznej przewożą żywność za wyższe stawki

Agregaty chłodnicze stosowane w samochodach transportowych to urządzenia o wysokiej wydajności. Dzięki odpowiednim materiałom oraz konstrukcji izoterma samochodu dostawczego odprowadzanie z wnętrza samochodu ciepła będzie przysułżać się do odpowiedniego transportu spożywczego. Zarówno produkty głęboko mrożone, jak też leki potrzebujące specyficznej temperatury przewożenia mogą zostać doraźnie przewożone przez mniejsze firmy.

Izotermy samochodowe można zamawiać w specjalistycznych warsztatach zajmujących się zabudowami samochodów dostawczych. Dzięki odpowiedniej konstrukcji opartej na izolowaniu wnętrza od przestrzeni na zewnątrz produkty przechowywane w samochodzie będzie zachowana odpowiednia temperatura. Dzięki odpowiedniej konstrukcji dodatkowej, możliwe jest zachowanie niskiej temperatury we wnętrzu izotermy samochodowej. Często, współczesne agregaty takich firm jak Copeland, Bitzer, Rivacold, Carrier Xarios w połączeniu ze szczelną konstrukcją samochodu izotermicznego daje gwarancję, że nawet w okresach wysokich temperatur jego praca będzie odbywać się głównie w trybie wsparcia. Samochody z izotermami i agregatami chłodniczymi mobilnymi mogą być równie oszczędne jak te pozbawione tej funkcjonalności, głównie dzięki odpowiednio dokładnym zabudowom izotermicznym samochodów.

Jednak posiadanie izotermy to również odpowiednio wyższa kwota przejazdu za kilometr. Zainwestowanie w przebudowę swojego samochodu w izotermę pozwala na zdecydowanie wyższe zarobki niż standardowy transport towarowy. Wykonanie zabudowy izotermicznej samochodu to nie tylko koszta, ale również możliwości nowych zysków z transportu.

transit 3,5 tony furgonAby zainwestować w izotermę samochodową konieczny jest dobry stan konstrukcji pojazdu. W praktyce możliwe jest dostosowanie każdego pojazdu do wykonania odpowiednich operacji specjalistycznego transportu. Spośród najpopularniejszych współcześnie samochodów przeznaczonych do przebudowy na samochody izotermiczne znajdujemy:

  • Citroen Jumper
  • Fiat Ducato
  • Fiat Doblo
  • Ford Transit
  • Iveco Daily
  • Iveco Maxi
  • Mercedes Sprinter
  • Mercedes Vito
  • Peugeot Boxer
  • Peugeot Partner
  • Renault Master
  • Renault Vivaro
  • Volkswagen Transporter
  • Volkswagen Crafter

Przygotowanie pojazdu do zleceń na transport

dostawczy w trasie wnętrze samochodu

Samochód przed wyruszeniem na zlecenie transportowe powinien zostać posprzątany i przygotowany do jazdy.

Pamiętaj również, że zanim rozpoczniesz transport powinieneś zawsze, przed każdym wyjazdem przygotować się do pracy. Poza twoim komfortem i przygotowaniem do jazdy, szczególnie na długich trasach ważne jest, abyś był przygotowany na niespodziewane problemy na trasie. Nawet najnowsze samochody bywają awaryjne. Szczególnie dobrym rozwiązaniem jest posiadanie odpowiedniego ubezpieczenia, obejmującego nie tylko samochód izotermiczny czy inną konstrukcję transportową, ale również ładunek przewożony. Ważnym elementem jest odpowiednie przygotowanie się do postępowania w trasie. Jeżeli podczas przewożenia ładunku, lub powrotu z trasy dojdzie do awarii warto posiadać listę numerów telefonów do znajdujących się na trasie sieci serwisowych, lub posiadać możliwość skorzystania z serwisu mobilnego, który naprawia samochody na miejscu unieruchomienia.

To głównie od Ciebie zależeć będzie sprawność twojej firmy transportowej oraz jej obroty. Odpowiednia elastyczność z Twojej strony oraz przedsiębiorczy zmysł sprawi, że branża transportowa stanie się dla ciebie nie tylko dobrym interesem ale również wciągającą przygodą.